čtvrtek 19.9.2019, svátek má Zita




Úvodní stránka
Kultura dnes
Kam zítra
Multikina
Kalendář akcí
Začíná za chvíli



Všechna města
Hledejte v 



  Rubriky







Tělesnost - když tělo odhaluje více než jen svou fyzickou podstatu


8.9.2016 | 20:00
 
Ve čtvrtek 8. 9. otevřelo pražské Museum Kampa návštěvníkům své dveře v rámci oslav narozenin Medy Mládkové, zakladatelky Nadace Jana a Medy Mládkových a Musea Kampa. Zájemci si mohli prohlédnout zdarma všechny aktuální výstavy a každou hodinu si vyslechnout krátký výklad o historii muzea. Redakce nenudtese zavítala na výstavu Tělesnost, která byla zahájena 24. 5. a již můžete navštívit ještě v průběhu několika málo dní, do 11. 9.
Krása těla v explicitním vnímání, fascinující tok pohybu a lidské tělo jako zkušební terén pro nové umělecké přístupy – to jsou základní milníky, které nabízí výstava Tělesnost svým návštěvníkům.

Rozličná vyobrazení aktů a lidských těl, která jsou datována mezi roky 1890-1921, zahrnují díla slavného norského expresionisty Edvarda Muncha, francouzského mistra Beaux-Arts, Augusta Rodina, českého průkopníka a spoluzakladatele brzké fáze abstraktního umění a orfického kubismu, Františka Kupky, a rakouského expresionisty Oskara Kokoschky.

Vystavená umělecká díla jsou prostoupena novým přístupem, který měl odpovídat potřebám moderního člověka, pro nějž umění mělo tvořit nedílnou součást a reflexi života, bez ozdobných prvků a transcendentních konotací.

Spojovacím bodem pro umělce, jejichž obrazy, kresby, studie a sochy jsou ve výstavě zahrnuty, spočívá v přirozeném vývoji umělecké tvorby, kdy výše zmínění umělci opustili secesní styl a začali testovat nejrůznější výtvarné techniky (takzvaně "z řádku na barevné skvrny"), rozmanitost přístupů, barevné kombinace i psychologii vyobrazených postav.

Klasická lineární přesnost se obrací ke skvrnitosti a pro zvýšení sugestivního účinku je realistický obraz zkreslen neobvyklou kombinací barev. Akademická praxe ve ztvárnění lidského těla se dramaticky změnila a převažuje touha být věrný detailu i na úkor do očí bijící otevřenosti – například v Kupkově Pohybu, kde se autor v explicitním zobrazení soulože opírá o přirozené světelné vylíčení a tělesné křivky protagonistů. Vůle být upřímný a otevřenost v procesu sebehledání dýchají z vystavených pláten, kreseb i soch.

Vystavené práce bojují proti stagnujícímu akademického realismu druhé poloviny 19. století, který již neodpovídal současnému modernímu člověku. Zdálo se nezbytné transformovat pohled na lidské tělo a jeho potřeby z okleštěného viktoriánského čtení na zcela novou interpretaci zbavenou předsudků a pokryteckého odporu.

Výstava je rozdělena do čtyř částí – respektive místností: první ukazuje sociálně-kulturní kontext posunu k avantgardě, druhá mapuje vzpouru proti akademické strnulosti v nových horizontech pro ztvárnění linie a tvaru. Pro třetí část, Horizonty naturalismu, je charakteristické otevřené zobrazení těla v nejrůznějších aktech, a to zejména mužských. Ústřední plátna náleží Miloši Jiránkovi, který v roce 1903 na členské výstavě SVU v Mánesu představil několik svých obrazů, mezi nimi populární Sprchy v mužském Sokole. Poslední část, Horizonty expresionismu, popisuje cestu k prezentaci světa výhradně ze subjektivního pohledu, s cílem vyvolat silný emocionální účinek.

V této místnosti najdeme též některé fascinující sochy, jmenovitě od Jana Štursy – Puberta, kdy je dospívající dívka zobrazena ve vší své nezralé kráse, a Ladislava Šalouna – Vlčí máky, kdy je vnadná modelka oděna pouze do vysokých šněrovacích bot, nedbale uvázaných, což umocňuje půvab její nahoty a bujného poprsí. Mezi sochami se nachází též detailně propracovaná kontemplativní dámská busta od Jana Štursy – Život uniká, která jako výstižná paralela upozorňuje na pomíjivost všeho na zemi, včetně fyzického šarmu.

Práce Muncha, Kokoschky, Kupky, Rodina, Kubišty a dalších hledají přirozený tvar lidského těla jako základ nového umění, které potlačuje mytologické a idealistické motivy. Kreativní individualismus je pro vystavené práce příznačný stejně tak jako pro celý modernismus – umělci se bouří proti ztuhlosti vypodobnění reality a chtějí ve svých dílech reflektovat rychlé změny v industrializující se společnosti. V souladu s heslem "věda, pokrok a vzpoura" se umělci snaží zachytit nikoli pouze tělo jako formu, ale také emocionální výraz a psychické pozadí. Tak se například Kokoschka ve svém obrazu Žena a Otrok stylizuje do role otroka Almy Mahler, čímž zachycuje porobení svých citů vůči zmíněné evropské femme fatale dané éry.

„Tělesnost“ je svým způsobem oslavou sexuality a smyslnosti, takže okřídlené „za vším hledejte ženu“ by platilo i zde.

Munchovou múzou byla Dagny Juel, kultivovaná, inteligentní, ale také animální nymfa, která byla proslulá svou zálibou v absintu a tanci na stole. Tato pianistka se stala symbolem femme fatale pro mnoho mužů své doby. Dagny se nakonec provdala za polského básníka Stanislawa Przybyszewského a skončila – snad nikoli překvapivě – se dvěma kulkami v hlavě, zastřelena bývalým milencem, který spáchal sebevraždu stejným způsobem.

Kokoschka měl vášnivý, bouřlivý románek s již zmíněnou Almou Mahler, autorkou monografií a múzou mnohých význačných mužů. Jejich vztah začal v roce 1912, krátce po smrti Alminy čtyřleté dcery. Po několika letech Alma malíře odmítla a Kokoschka reagoval dobrovolným odchodem do první světové války. Almu nicméně miloval po celý život.

Kupkova díla jsou prodchnuta duchovní silou a atraktivitou k mnoha ženám rozmanitého věku i původu.

Na výstavě neschází ani několik prací Augusta Rodina, který významně ovlivnil tvorbu mnoha českých umělců své doby. Inspirací pro jeho nejlepší díla byla krásná Camille Claudel, jeho modelka, studentka a milenka. Rodin nicméně nikdy nepřerušil styky se svou oficiální partnerkou Rose Beuret, kterou si nakonec, v pozdním věku, vzal za ženu. Camille zůstala sama, na pokraji nervového zhroucení a zemřela v psychiatrickém ústavu.

Na výstavě mohou návštěvníci zhlédnout i několik zásadních děl, která jsou v České republice vystavena poprvé. Jsou mezi nimi například Munchovi Muži na břehu, impozantní Žena a Otrok (Kokoschka) a unikátní olejomalba Svlékající se Andrée (Kupka).


Nemáte s kým vyrazit? Tak někoho pozvěte

 

 



  Obrázky ke článku

 

Více obrázků   


  Doporučujeme


  Hejbejte.se!




 






Bavte.se: Kolektiv  |  Napište nám  |  Připojte se k nám  |  © Copyright 2005 - 2006, iD-SIGN, Všechna práva vyhrazena