úterý 21.5.2019, svátek má Monika




Úvodní stránka
Kultura dnes
Kam zítra
Multikina
Kalendář akcí
Začíná za chvíli



Všechna města
Hledejte v 



  Rubriky







Biutiful - aneb drsná hra kontrastů, která uchvátí svou krásou


18.2.2011 | 11:00
 
Diváky i kritiky očekávaná novinka letošního, právě probíhajícího, festivalu španělského filmu La Película, film Alejandra Gonzáleze Iñárritua, Biutiful, si získala po svém promítání v kině Světozor, ve středu 16.2., značný divácký ohlas.
Snímek má bezesporu velkou šanci uspět hned v několika hodnocených kategoriích.

Alejandr González Iñárritu v minulosti oslovil diváky i kritiky díky – dnes již kultovním – filmům Amores Perros, 21 grams nebo Babel. Pro své snímky si vždy vybírá dobré, umělecky přesvědčivé herce, kterým neschází osobitý šarm ani vybroušený herecký um.

Nejinak je tomu ve filmu Biutiful, kde tragického hrdinu, snažícího se uspořádat si před smrtí vlastní život, ztvárnil jeden z nejznámějších španělských herců současnosti Javier Bardem, který se do širokého diváckého povědomí propracoval díky filmu Vicky, Cristina, Barcelona od populárního Woodyho Allena.

Také film Biutiful se odehrává v Barceloně, ale ve filmu mexického rodáka, který prosazuje ve svých filmech tvrdou a drsnou realitu před vybroušenou a nastrojenou krásou, je tato metropole ukázána z druhé strany, ve vší své špíně a bídě uprchlíků, pokoutních ilegálních prodejců, vykořisťování čínských dělníků a vachrlatých partnerských vztahů.

Stejně tak Javier Bardo v roli hlavního hrdiny Uxbala nabízí ve snímku zcela jinou hereckou polohu: místo tajemného, šarmantního svůdce představuje neudržovaného, na rakovinu prostaty umírajícího ustaraného otce dvou malých dětí, odloučeného od své maniodepresivní ženy, kterou stále miluje.



Jako bývalý narkoman zná dobře barcelonské podsvětí, ze kterého se pouhé dva měsíce před svou smrtí musí pokusit vymámit peníze, kterými by zabezpečil své děti, a zároveň napravit své viny a pomoci těm, na kterých předtím vydělával, aby odešel ze světa do své další, posmrtné cesty smířený.

Jako telepatik, který dokáže komunikovat s mrtvými, si uvědomuje, že nemůže nechat své záležitosti nedořešené, protože by se s ním táhly pořád dál. Díky této tajuplné rovině, nečekaně vmíchané do drsně vylíčené reality velkého města a dnešní neutěšené doby, získává snímek zcela nečekaný rozměr, který mu dává ohromnou sílu a potenciál – jenž Iñárritu, jako vždy, umí využít a dotáhnout do nečekaných, působivých závěrů.


Iñárritu je mistr kontrastů a šokujících zvratů, které ovšem vyplývají v rámci fabule nenuceně, zcela autenticky a sugestivně. Již samotný hlavní protagonista, Uxbal, ztělesňuje dva protipóly, které se navzájem nevylučují, ale přirozeně doplňují: je to „drsňák“, který ví, co chce a jak toho docílit; ve chvílích těžkých rozhodnutí se ale umí zachovat jako chlap, který dokáže snoubit srdce s rozumem. Jeho rozporuplnost citlivého a zároveň houževnatého muže je ještě umocněna skutečností, že jeho fyziognomie mocně kontrastuje s momenty, kdy čůrá krev, nebo pláče nad svou vinou, hlavu bezvládně skloněnou v rukách své vnímavé kamarádky.

Jeho duchovní stránka zase působí silným dojmem ve chvíli, kdy dohovoří s mrtvým starcem a nechá si za svou službu prostředníka mezi odtrženými světy zaplatit od sešlé stařenky – činí tak proto, že musí, aby zajistil své děti, které nade vše miluje a které, spolu s vlastním otcem, jehož nikdy nepoznal, protože umřel krátce po jeho narození, vnímá jako nejvyšší a nejdůležitější hodnoty ve svém životě.

I proto působí přirozeně skutečnost, že jeho životní cesta končí u toho, díky komu se započala…ve chvíli překročení hranice mezi dvěma světy, Uxbal pochopí svůj otcovský odkaz dětem a začíná vidět svou dosud mlžnou cestu jasněji.

Název filmu má oporu ve scéně, kdy se Uxbalova dcera ptá svého otce nad úkolem z angličtiny, jak se píše slovo beautiful. I tato scéna podporuje Iñárritovu zálibu v kontrastech: přestože je Uxbal světem protřelý praktik života, který se vyzná, teoretické znalosti nejsou jeho silnou stránkou. Dcera ale svému otci důvěřuje natolik, že si do úkolu zapíše slovíčko i s pravopisnou chybou, aniž by nad otcovou ne/znalostí zapochybovala.



Iñárritu si kromě silně působivých kontrastů potrpí také na detail. Jeho Barcelona je plná špíny a zanedbaných bytů, po jejichž koupelnách a stropech se rozlézá plíseň. Při policejní honičce pouličních prodejců si divák může vychutnat několik skvělých záběrů, které umí skutečně zvýšit napětí a které vyvrcholí zmatkem, jenž nastane, když policie v poslední chvíli spustí sirény (čímž prodejce opravdu překvapí – velké plus oproti některým americkým rádoby akčním scénám, v jejichž průběhu houkají sirény nepřetržitě...). Detailní preciznost si zachovává Iñárritu i ve výběru herců: nejenže jejich fyziognomie odpovídá dojmu, jakým má postava působit, ale navíc si je například Uxbalova dcera vzhledově velmi podobná se svou matkou.

Javier Bardo, stejně jako ostatní herci vybraní pro snímek, prokázal svou hereckou výjimečnost a naprosto brilantně a přesvědčivě odehrál všechny polohy své rozporuplné postavy. Jeho výkon je vskutku impozantní a nadmíru působivý – odnesl si za něj Zlatou palmu z festivalu v Cannes a snímek získal také nominaci na Zlatý Glóbus.

Maricel Álvarez, která ve filmu představuje Uxbalovu ženu, maniodepresivní alkoholičku a nymfomanku, sehrála svou roli tak přirozeně, že by si ji divák jen těžko dokázal představit jinak. Střídá naprosto instinktivně a bezprostředně hysterii s pláčem, smích s křikem, hněv se zoufalstvím, sex se zamilovaností a oddaností.


Snímek nabízí také vynikající, profesionální a umělecky vytříbenou práci s kamerou (Rodrigo Prieto – ruční kamera střídaná s poetickými záběry, detaily alternující s širokoúhlými záběry, např. při policejním nahánění prodejců uprostřed Barcelony) a střihem (Stephen Mirrione).

Biutiful je opravdu jedinečný snímek plný protikladů, který ve své umělecké dokonalosti ukazuje nedokonalý svět a hledá krásu v drsné realitě.



 




  Obrázky ke článku

 

Více obrázků   


  Doporučujeme


  Hejbejte.se!




 






Bavte.se: Kolektiv  |  Napište nám  |  Připojte se k nám  |  © Copyright 2005 - 2006, iD-SIGN, Všechna práva vyhrazena